اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | ملک‌آباد، پل رسالت و عبادی ترافیک پرحجم دارند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد ارتقا می‌یابند بی احتیاطی راننده منجر به فوت پاکبان در مشهد شد (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد + فیلم آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است
سرخط خبرها

الزام «نیم‌بند» | رعایت ناقص الزام استفاده از ماسک در مراکز تجاری

  • کد خبر: ۳۳۵۶۶
  • ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
الزام «نیم‌بند» | رعایت ناقص الزام استفاده از ماسک در مراکز تجاری
باوجود الزامی‌بودن استفاده از ماسک در مراکز تجاری و محل‌های سرپوشیده خرید، این دستورالعمل در اولین روز، به‌خوبی رعایت نشد.
بنیامین یوسف‌زاده/ شهرآرانیوز - بااینکه از دیروز (۱۸ تیر ۹۹) دستورالعمل الزامی بودن استفاده از ماسک در محل‌های تجاری سرپوشیده ابلاغ شده است، مشاهدات میدانی خبرنگار شهرآرانیوز از برخی مراکز خرید، بازار‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، از همراهی نصفه نیمه بعضی متولیان این مراکز اقتصادی در این زمینه حکایت دارد.
برای مشاهده روند الزام به استفاده از ماسک در این مراکز، راهی چند مرکز خرید و مجموعه تجاری می‌شویم و از نزدیک نحوه اجرای دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا را در مراکزی همچون اتما، کیان ۱ و ۲، هایپرمی، پروما، مجتمع نیک و پاژ و همچنین فروشگاه «شهر ما» شعبه صیاد شیرازی مشاهده می‌کنیم؛ بازدیدی که هم امیدوارکننده است و هم به دلیل بی توجهی برخی مجموعه ها، نگرانی‌هایی را در مواجهه با ویروس کووید ۱۹ ایجاد می‌کند.
ناگفته نماند فصل مشترک همه مجتمع‌های تجاری که گذری به آن‌ها داریم، رعایت مطلوب پروتکل‌های بهداشتی به ویژه پوشش ماسک ازسوی شهروندان است که جای خرسندی دارد.
 

به اختیار مشتریان

فروشگاه «اتما» در میدان دانشجو، نخستین مقصد بازدیدمان است. گشت و گذار اولیه در این مجموعه، از اهتمام بهداشتی مدیران این مرکز خرید سرپوشیده حکایت دارد، اما نبود فردی که در ورودی فروشگاه، استفاده از ماسک ازسوی مشتریان را کنترل کند، کمی نگران کننده است.
کنار درِ ورودی این فروشگاه، یک مایع ضدعفونی کننده دیده می‌شود که البته هیچ اجباری در استفاده از آن نیست و اگر هم کسی بدون ماسک وارد شود، هشداری دریافت نمی‌کند. یکی از فروشندگان بخش‌های جانبی این مرکز خرید بدون پوشش ماسک، با سرکشی به غرفه‌های کناری درحال احوالپرسی با همکارانش است.
ماجرای الزامی شدن استفاده از ماسک را از نگهبان درِ خروجی این مجموعه می‌پرسیم. او با خوش رویی از تذکری سخن می‌گوید که مرتب به مشتریان داده می‌شود و حتی به برگه‌های اطلاع رسانی الزام به استفاده از ماسک اشاره می‌کند که در محل ورودی نصب شده، اما می‌گوید گاهی افرادی بدون توجه به این هشدار‌ها به فروشگاه وارد می‌شوند.
هنوز پایمان را از فروشگاه بیرون نگذاشته ایم که نگهبان میکروفن را در دست می‌گیرد و مشتریان را به رعایت استفاده از ماسک دعوت می‌کند. محوطه بیرونی فروشگاه اتما که محل جانمایی غرفه‌های میوه و تره بار است، حال و روز بهتری ندارد و اینجا نیز در قسمت ورودی و خروجی، هیچ کس برای استفاده نکردن از ماسک، تذکری دریافت نمی‌کند.
 

دستورالعمل ابلاغ نشده است!

وضعیت در مجموعه تجاری «کیان یک»، نامناسب‌تر است. نگهبان ورودی این مجموعه در پاسخ به سؤالمان به صراحت اعلام می‌کند: هنوز دستورالعملی برای ممانعت از ورود مشتریان بدون ماسک به فروشگاه ابلاغ نشده است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم جلو هیچ‌کس را بگیریم. درخلال صحبت‌های او، جوانی بدون ماسک از پله برقی هم جوار به طبقه پایین می‌آید.
در طبقه بالای این مجتمع نیز جوانی به فروش پوشش، قاب و گلس گوشی‌های همراه مشغول است و بااین حال از پوشش ماسک روی صورتش هیچ خبری نیست.

 

تذکر می‌دهیم

آن سوی خیابان و در «کیان ۲» شرایط کمی بهتر است. همه غرفه داران، ماسک زده اند و نگهبان مجموعه هم از تذکر‌های پی درپی به مشتریانی خبر می‌دهد که بدون ماسک وارد مجتمع می‌شوند. لحظاتی از حضور ما گذشته که پیرمردی را می‌بینیم که بدون پوشش ماسک روی یکی از صندلی‌های مجتمع نشسته است. از او درباره استفاده نکردن از ماسک می‌پرسم و می‌گوید: «ای بابا! از ما دیگر گذشته است. ما آفتاب لب بامیم جوان!»


برخورد قاطع با بی ماسک‌ها

هرچه به میدان جانباز نزدیک‌تر می‌شویم، انگار رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدی‌تر می‌شود. در مجموعه «هایپرمی»، نگهبانان و متصدیان ورودی فروشگاه با احترام از مراجعه کنندگان می‌خواهند بدون ماسک وارد مجموعه نشوند و درنهایت به افراد بدون ماسک اجازه ورود نمی‌دهند.
 

تب سنجی به علاوه فروش ماسک

در مجموعه «پروما» نیز به مشتریان بدون ماسک اجازه داده نمی‌شود به داخل مرکز وارد شوند و غرفه‌ای برای خرید ماسک در این مجموعه راه اندازی شده است. در این فروشگاه درکنار تذکر به شهروندان برای استفاده از ماسک، تب سنجی مشتریان نیز انجام می‌شود تا شهروندان با خیال آسوده تری به خرید بپردازند. اما در مجموعه مجاور پروما پروتکل‌ها اصلا رعایت نمی‌شود و کسی هم نیست که در ورودی مجموعه به مردم درباره این موضوع هشدار دهد. هرچند غرفه داران مجتمع تجاری «نیکا» همگی دارای ماسک هستند، این مجموعه نیز متصدی‌ای برای کنترل ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد.
 

ورودی‌های زیاد و نبود نیروی کافی برای کنترل

مشکل مجتمع نیکا در مجموعه تجاری «پاژ» هم دیده می‌شود. به گفته نگهبان بخش مرکزی این ساختمان، وجود ورودی‌های مختلف و نبود نیروی انسانی کافی در این زمینه، باعث شده است که در این مجموعه، مشتریان به استفاده از ماسک ملزم نباشند.
فروشگاه «شهر ما» در بولوار صیاد شیرازی، آخرین مقصد ماست. در ورودی این مجموعه، بر استفاده از ماسک تأکید می‌شود و مراقبت‌ها به اندازه‌ای است که حتی به مشتریانی که برای لحظاتی ماسک خود را برمی دارند، تذکر داده می‌شود. همچنین در بخش‌های مختلف این فروشگاه، تراکت‌هایی با عنوان لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهم تر، استفاده از ماسک نصب شده است که نشان از اهتمام مدیران این مجموعه به حفظ سلامت شهروندان دارد.
حال باید دید با گذشت چند روز از صدور این ابلاغیه که البته ظاهرا هنوز به دست شماری از مدیران مجموعه‌های تجاری مسقف نرسیده است، آیا می‌توان به کاهش آمار مبتلایان به کرونا امیدوار بود یا خیر.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->